Heeft u een vliegticket geboekt, maar kan de reis niet doorgaan omdat de vliegmaatschappij of reisorganisatie deze annuleert wegens het coronavirus? Dan ontstaan automatisch enkele rechten waarop u als gedupeerde een beroep kunt doen. In deze column zullen 2 veelvoorkomende situaties worden besproken.
Indien de vliegmaatschappij de vlucht annuleert, heeft u te allen tijde recht op terugbetaling van de ticketprijs. Indien er een negatief reisadvies geldt voor uw bestemming, heeft u zelfs recht op een vergoeding voor het opgelopen tijdsverlies. Daarnaast moet u ook altijd de mogelijkheid geboden worden om de reis, tegen hetzelfde tarief, om te boeken.
Annuleert de reisorganisatie uw reis, dan zullen zij u vaak een zogeheten ‘corona-reisvoucher’ aanbieden. U kunt deze voucher weigeren. In dat geval behoudt u uw recht op terugbetaling van het ticket. Ook als u de voucher accepteert, mag u tot 12 maanden na uitgave daarvan geld terugvragen.
Heeft u naar aanleiding van deze column nog vragen of heeft u andere juridische vragen, maak dan gerust een afspraak voor een van onze telefonische spreekuren. Het telefonisch spreekuur vervangt tijdelijk het fysieke spreekuur. Via onze website www.rechtswinkeloss.nl/afspraakformulier kan een afspraak worden gemaakt. Daarnaast kunt u onze Facebook-pagina liken om op de hoogte te blijven van Rechtswinkel Oss.
Deze column is geschreven door Marlon Appels. Marlon is student Recht & Management aan de Radboud Universiteit.